Podjetniško e-učenje Uvodnik

PODJETNIŠKO eUČENJE
Rok Smrdel; JAPTI, javna agencija RS za podjetništvo in tuje investicije

Ozadje in družbeno okolje

Podjetniško eUčenje je projekt, ki je namenjen spodbujanju razvoja in uporabe programov e-učenja v mikro, malih in srednje velikih podjetjih.

Osnova za pripravo projekta je bila vzpostavitev partnerskega odnosa med Laboratorijem za telekomunikacije pri Fakulteti za elektrotehniko in Javno agencijo za podjetništvo in tuje investicije. Laboratorij za telekomunikacije je prevzel zagotavljanje programske in strojne podpore razvoja programov e-učenja. Javna agencija za podjetništvo in tuje investicije pa področje promocije projekta na nacionalni ravni ter povezovanje in koordinacijo ostalih sodelujočih pristopnih partnerjev. Drugi partnerji v projektu sodelujejo pri vsebinskem in programskem razvoju novih programov e-učenja, izvajanju tutorske podpore udeležencem in izvajanju promocije samega sistema ter razvitih programov e-učenja na lokalni in regionalni ravni.

Sistem je naravnan k združevanju finančnih, prostorskih in človeških potencialov na nacionalni in regionalni ravni, ki bi lahko v povečanem obsegu pripomogli k razvoju in uvajanju e-učenja v Sloveniji. Prednosti se kažejo v nižjih stroških ter večji časovni in krajevni dostopnosti in lahko odigrajo pomembno vlogo pri samem spodbujanju e-učenja v mikro, malih in srednje velikih podjetjih.

Cilji

Splošni cilji:

  • uporabe razvitih programov e-učenja,
  • razvoja novih programov e-učenja za različne ciljne skupine,
  • dvig kvalitete razvitih programov e-učenja,
  • zagotovitev dostopnosti programov e-učenja na območju celotne Slovenije in širše.


Posebni cilji:

  • spodbuditi razvoj vsaj petnajst novih programov e-učenja,
  • spodbuditi uporabo programov e-učenja med zaposlenimi v mikro, malih in srednje velikih podjetjih z razpisom sredstev za subvencioniranje usposabljanja s pomočjo e-učenja,
  • zagotoviti podporo razvijalcem programov e-učenja in izvajalcem tutorske pomoči,
  • promovirati uporabo e-učenja in uporabo informacijsko-komunikacijsko-tehnoloških rešitev v mikro, malih in srednje velikih podjetjih.


Viri

Projekt Podjetniško eUčenje je usmerjen v združevanje razpoložljivih virov (tako finančnih, kadrovskih, kot tudi tehnoloških) za zagotavljanje podpornega okolja. Glavnina stroškov za razvoj programov se je tako prenesla v obdobje uporabe programov e-učenja. Stroške za promocijo usposabljanja in preverjanja kakovosti razvitih programov sta zagotovila Ministrstvo za informacijsko družbo in Ministrstvo za gospodarstvo, nekaj pa tudi Evropska unija s finančnimi sredstvi projekta Vseživljenjsko učenje. Dogovorjeno je bilo, da se stroški za tehnološko podporo začnejo pokrivati šele v času vključevanja udeležencev v programe e-učenja.

Koncept je torej zastavljen na način, da se iz kotizacije udeležencev pokrivajo stroški za tehnološko podporo, finančno spremljanje in promocijo, pokrivanje stroškov za lastništvo programa in izvajanje tutorstva. Podpora pri razvoju programov e-učenja je zagotovljena iz nacionalnih sredstev.

Aktivnosti

Javna agencija za podjetništvo in tuje investicije (JAPTI) je v času trajanja projekta z izvedbo javnih povabil in javnih razpisov spodbudila razvoj novih programov e-učenja. V času razvoja programov e-učenja JAPTI izbranim prijaviteljem v okviru projekta Podporno okolje za razvoj in uporabo e-učenja zagotavlja:

  • osnovno usposabljanje razvijalcev in tutorjev programov e-učenja,
  • brezplačno tehnološko infrastrukturo v času razvoja programa e-učenja,
  • izvedbo analize zadovoljstva udeležencev v razvitem programu e-učenja za ciljno skupino,
  • izvedbo evalvacije ustreznosti razvitega programa v slovenskem jeziku.


V času uporabe programov e-učenja pa razvijalcem v okviru projekta Podjetniškega eUčenja zagotavlja:

  • promocijo razvitih programov e-učenja na nacionalni, regionalni ter lokalni ravni,
  • finančno spremljanje projekta,
  • strokovno vodenje in koordinacijo,
  • udeležence v razvitih programih e-učenja preko mreže JAPTI (lokalni podjetniški centri),
  • dostopnost programov e-učenja v okviru enovite ponudbe.


Poleg tega sta bili pripravljeni Analiza potreb po e-učenju in celostna podoba projekta skupaj s promocijskimi gradivi. Prav tako je bila pripravljena in odobrena prijava na program Phare 2003 Vseživljensko učenje s projektom Podporno okolje za razvoj in uporabo e-učenja, ki predstavlja celovito nadgradnjo predstavljenega projekta z razvojem gradiv, orodij in metodologij, ki omogočajo dvigovanje kakovosti razvoja in uporabe programov e-učenja.

Rezultati

Do sedaj razviti programi e-učenja v okviru projekta Podjetniško eUčenje:

a. RRA severne Primorske d.o.o.

  • Vodenje podjetja v rast
  • Povečajmo uspešnost podjetja

b. Regionalni center za razvoj d.o.o.
  • Uvajanje sodobne kadrovske funkcije
  • eCoaching
  • Stres na delovnem mestu

c. Razvojna agencija Sinergija d.o.o.
  • Podjetniške e-Strategije
  • Uvajanje e-poslovanja v MSP

d. IECom d.o.o.
  • Zasnova, izdelava in uporaba elektronskih preglednic, predstavitev in dokumentov
  • Pridobivanje nepovratnih sredstev EU

e. INTER-ES d.o.o.
  • Naučite se veščin, ki so pogoj za uspeh

f. Netis d.o.o.
  • Uvajanje in vodenje letnih razgovorov

g. Komunike - Nina Dernovšek s.p.
  • Uspešno delo in predstavitev na spletu

h. Razvojna agencija Sora d.o.o.
  • Učenje izdelave poslovnega načrta na daljavo

i. EDIL ING d.o.o.
  • Usposabljanje za razvoj in uvajanje sistemov vodenja kakovosti v malih in srednje velikih podjetjih ter izboljšavah kakovosti

j. Agora d.o.o.
  • Poslovna predstavitev na spletu

k. Notranjski ekološki center
  • Branje računovodskih izkazov za MSP

l. RCL Center za razvoj Litija
  • Z ustvarjalnostjo do večje poslovne uspešnosti


Več o posameznih razvitih programih lahko preberete v brošuri Dobre ePrakse 2004.

Lekcije in zaključki

S predlaganim projektom želimo pomembno prispevati k razvoju programov e-učenja za podjetja, ki imajo lastne potrebe po razvoju določenih vsebin. Podjetjem, ki že imajo znanja o posameznih strokovnih vsebinah, želimo omogočiti, da jih lahko na ta način ponudijo drugim malim in srednje velikim podjetjem. Podjetjem, ki pa so že vpeta v mednarodne ali nacionalne projekte, pa omogočiti razvoj programa e-učenja, ki bo bistveno pripomogel k lažjemu in učinkovitejšemu doseganju zastavljenih rezultatov projekta.

Razviti programi e-učenja predstavljajo podlago za dvig usposobljenosti zaposlenih v mikro, malih in srednje velikih podjetjih kakor tudi brezposelnih oseb.

Sredstva, ki so bila na razpolago za dosedanji razvoj ponudbe programov e-učenja, so precej manjša kot v nekaterih državah Evropske unije, vendar je število razvitih programov e-učenja primerno za začetek širše promocije uporabe programov e-učenja s strani končnih uporabnikov po Sloveniji.


PROGRAM PODJETNIŠTVO NA PODEŽELJU - VZPOSTAVITEV KOORDINACIJSKEGA CENTRA ZA SKUPNO TRŽENJE IZDELKOV PRJ PREKO SPLETA
Marko Ivartnik - CELK

OZADJE

CELK, Center za razvoj podeželja deluje kot Podeželsko razvojno jedro že od leta 2002 in je bilo ustanovljeno kot eno prvih PRJ v Sloveniji in deluje za celotno Koroško regijo.
CELK, ki je v preteklosti deloval kot Enota za razvoj in trženje produktov s kmetij znotraj podjetja ALP PECA sedaj nastopa kot samostojna neprofitna enota s statusno obliko zavoda, ki zagotavlja potrebno podporo posameznim projektom in posameznim nosilcem, preko katere bodo slednji lahko izvajali tiste faze procesa, ki jih sami zaradi določenih razlogov na morejo realizirati. Na centru za razvoj podeželja je že vzpostavljena določena infrastruktura, kjer se izvajajo določene aktivnosti, usmerjene k diverzifikaciji v kmetijstvu, postopnemu razvoju trženjske mreže in usposabljanju. Prav tako imamo razvito in registrirano skupno blagovno znamko "Dobrote izpod Pece", v katero se lahko vključijo vsi zainteresirani nosilci dopolnilnih dejavnosti, ki izpolnjujejo določene pogoje. Vse te aktivnosti so namenjene povečanju dohodka na kmetiji in s tem nastajanju novih delovnih mest v sklopu zagotavljanja podpornega okolja in s tem podjetniške prenove podeželja.

LOKACIJA-IZVAJANJE
E-trženje se izvaja v sodelovanju s podjetjem Gambiz trade d.o.o. iz Ljubljane, in je namenjeno obiskovalcem njihove spletne strani.
V e-trženje so vključeni izdelki s podeželja petih (5) podeželskih razvojnih jeder, katerih koordinator prodaje je CELK, Center za razvoj podeželja iz Prevalj.

NAMEN IN CILJI
Osnovni namen projekta PRJ je razvoj okolja, skupna celovita ponudba preko spleta, ki slovenskemu podeželju omogoča skupen tržni nastop in povezovanje, s ciljem povečanja razpoznavnosti ponudbe, ter približati to ponudbo našega podeželja končnemu kupcu in hkrati širšemu krogu potrošnikov tako doma kot po svetu.

Splošni cilji:

  • okrepiti želimo razvojno podporno okolje ponudnikov na podeželju, ter s tem zagotavljanje pogojev za ustvarjanje trajnega dodatnega vira dohodka oziroma zaposlitve le-teh na podeželju, ter s tem neposredno ohranjanje kulturne krajine.
  • dvigniti želimo kakovost izdelkov in storitev, hkrati s tem pa tudi usposobljenost ponudnikov na vseh ključnih področjih skupnega trženja za dolgoročno in stabilno ponudbo ter možnosti uveljavljanja.
  • privabiti želimo čim širšo množico potrošnikov k načinu spletne prodaje oziroma nakupa izdelkov in storitev slovenskega podeželja.


Posebni cilji: izdelati osnovni model razvrstitve in s tem kvalitetne ponudbe izdelkov in storitev, ter pravil vključevanja v sitem spletne prodaje.

Končni cilj: razvoj in postavitev samostojnega prodajnega centra prodaje preko interneta, ki bo ponujal celotno paleto ponudbe produktov in storitev slovenskega podeželja.

Glavne dejavnosti projekta bodo usmerjene v seznanjanje tako potrošnikov kot ponudnikov s pomembnostjo visoke kakovosti ponudbe izdelkov in storitev, ter skupen tržni pristop in promocija tovrstne prodaje.

V ta namen smo skupaj z ostalimi PRJ izvedli analizo obstoječega stanja o ponudbi izdelkov in storitev na posameznih območjih in izdelali sistem razvrščanja le-teh v določene skupine in podskupine na podlagi seznama izdelkov in storitev s podeželja.

CILJNE SKUPINE
Glavna ciljna skupina so predvsem kmetje in ostali ponudniki na podeželju, ki se že ukvarjajo z dejavnostjo, katere rezultat je prodaja in promocija izdelkov in storitev podeželja, kakor tudi tisti, ki se še niso odločili za dodatno dejavnost in bi v tem videli možnost dodatnega zaslužka in interes za dodatno dejavnost. Vse te pridelovalce je potrebno združiti in jim predstaviti koncept delovanja projekta skupnega trženja podeželja in njihovih izdelkov preko interneta in jih spodbujati k samoiniciativi pri razvoju dejavnosti in izdelkov. Število informiranih ponudnikov je število članov oziroma vključenih v razvoj in delovanje vseh PRJ v Sloveniji.

Prav tako pa so posredna ciljna skupina vsi domači in hkrati tuji potrošniki, ter turisti, ki za ponudbo slovenskega podeželja še ne vedo, pa se bodo zaradi informiranja in ponudbe preko spletne strani začeli zanimati za to.

AKTIVNOSTI

Splošne aktivnosti

1. Formiranje delovne skupine in določitev posameznih nalog
Izvedena je bila delavnica z vsemi predstavniki PRJ, ki sodelujejo znotraj delovne skupine, kjer smo spoznali internet kot prodajni kanal, izdelke posameznih območij, kjer delujejo PRJ in se dogovorili za sezname le-teh. Delavnica je potekala s ciljem formalizacije odnosov glede aktivnosti in razdelitve nalog med člane delovne skupine in dogovora o medsebojnem komuniciranju in zagotavljanju določenih zalog na centralno skladišče oziroma koordinatorju.

2. Analiza obstoječega stanja
Pri analizi stanja smo se oprli na poskusno trženje preko interneta, ki je potekalo skupaj s podjetjem Gambit trade d.o.o.
Pridobiti je bilo potrebno podatke o tem, katera PRJ oziroma njihovi ponudniki se želijo ukvarjati s tovrstno prodajo, oziroma kateri proizvajalci in ponudniki storitev našega podeželja bi se želeli vključiti v projekt. Izvedeti smo morali, katere izdelke in storitve ponujajo in katere bi bilo še smiselno vključiti. Vse te informacije so nam bile v veliko pomoč pri naboru izdelkov in storitev, tako da smo lahko sestavili seznam skupin in podskupin le teh, z namenom čim boljše predstavitve potrošnikom.

3. Motivacijska delavnica
Vsem zainteresiranim ponudnikom smo predstavili nekaj primerov dobrih praks spletne prodaje podobnih izdelkov, ki pa izvirajo iz drugih dejavnosti. S tem smo jim predstavili, da se na takšen način da rešiti marsikatero zaposlitev na podeželju.

4. Določili pravila in pogoje vključitve v prodajo preko interneta
Izdelana pravila nam bodo služila kot smernice, ki bodo ponudnikom izdelkov in storitev s podeželja osnova in minimum glede dejavnikov, ki so pomembni za uspešen nastop na trgu, hkrati pa bodo zagotavljala določeno kakovost in dobro ime posameznika, kot tudi celotne ponudbe in načina prodaje.
Pravila predpisujejo lastnosti in kakovost izdelka oziroma storitve, kakor tudi sposobnost zagotavljanja določene kontinuirane kakovosti.

5. Izdelava predstavitve posameznih podeželskih jeder
V teh predstavitvah bomo predstavili posamezna PRJ oziroma regije, v katerih delujejo, ter njihove izdelke, storitve in posebnosti okolja, iz katerega izhajajo. Hkrati bomo predstavili ljudske praznike in običaje, koledar predstavitev izdelkov v živo (sejmi, prireditve), ki se jih udeležujejo PRJ-i z izdelki in storitvami, povezanih z njimi.

Specifične aktivnosti

1. Aktiviranje oddelka s podeželja
Vzpostavljen bo posebni oddelek, ki bo omogočal:

  • predstavitev vseh PRJ
  • pregled izdelkov posameznih PRJ
  • preverjanje podatkov o načinu pridelave in predelave
  • možnost naročanja


2. Dodatna infrastruktura
Za namene skupnega skladiščenja manjših zalog posameznih izdelkov PRJ smo kot koordinator in zbirni center uredili dodatno skladišče in prostor za pripravo oziroma pakiranje izdelkov, primernih za transport in dostavo.

3. Embalaža
Ker so iz koordinacijskega centra za skupno trženje izdelkov in storitev s podeželja PRJ preko spleta posredovani izdelki različnih PRJ je potrebna tudi skupna transportna embalaža za kakovostno in varno dostavo do potrošnika.

Aktivnosti prodaje

V primeru prodaje preko spleta se aktivnosti dogajajo na petih ravneh:

  • uredniški del;
  • koordinacija aktivnosti;
  • obiskovalcev k nakupu;
  • obdelava naročil in dostave;
  • finančni tokovi.


Uredniški del
Pri nakupu preko interneta je dobro vedeti, da kupec zelo ceni pošten odnos, to je obsežne, verodostojne in prijazne informacije ter spoštovanje obljub, predvsem pri kakovosti in dostavi - hitrost in točnost. Ve pa tudi, kaj je dobra cena.

Na podlagi delavnice in dogovora delovne skupine smo na podlagi seznamov posameznih PRJ sestavili seznam skupin in podskupin izdelkov in storitev našega podeželja. Potrebni so bili opisi izdelkov in storitev, ki povedo neko zgodbo. Vsaka ponudba vsebuje fotografijo in čas dostave oziroma zasedenost, ter povezavo na vodiče po skupinah in podskupinah.

Po posredovanju izdelkov in storitev smo le-te v začetni fazi razvrstili po skupinah, s časom pa bo mogoče ponudbo poljubno nadgrajevati.

Koordinacija aktivnosti
Kot koordinator prodaje preko spleta imamo pri sebi manjšo zalogo izdelkov in promocijskega materiala, ter ostale podatke o ponudbi podeželja posameznih PRJ.

V prvi vrsti skrbimo za obdelavo naročil, da naročeni izdelki pravočasno prispejo do stranke. Voditi moramo stanje zalog in koordinirati posamezna PRJ tako, da bodo izdelki stalno na zalogi, ter da se bodo izdelki med jedri in kupcem dostavljali čim bolj smiselno - hitro in z nizkimi stroški.

Aktivnosti koordinatorja so:

  • obdelava naročil,
  • dodatno komuniciranje z ponudniki (PRJ),
  • osveževanje cenika,
  • urejanje vstopne strani,
  • izbor izdelkov (darila, akcije...),
  • koordiniranje in nadzorovanje dodatnih vsebin (vodiči, posebne priložnosti, sejmi...).


Spodbujanje k nakupu
Pripravili smo zajeten vodič po skupinah izdelkov in storitev, kjer je vsebina razdeljena po poglavjih - podskupinah. V vsaki podskupini se za posamezno ponudbo sestavi zgodba, ki zajema običaje izdelovanja oziroma pridobivanja, blagodejne učinke, značilnosti ponudbe in same pokrajine, iz katere prihaja. Poudarja se morebitna ekološka pridelava, ročno delo ter tradicija. Hkrati se nudi možnost naročanja večjih količin določenih izdelkov in dodatna povpraševanja preko elektronske pošte direktno za posamezno PRJ.
Pripravljene so razne akcije in ugodni nakupi (npr. vroči izdelki, top pet...). Ob posebnih priložnostih (velika noč, valentinovo, novo leto...) se bodo pripravlile posebne ponudbe.

Obdelava naročil in dostave
V prvi vrsti se je potrebno dogovoriti za način dostave izdelkov do skladišča, kar je stvar notranje rešitve med PRJ oziroma ponudniki. Zagotovo se bo prava rešitev pokazala s časom, ko bodo znane okvirne količine izdelkov in število storitev. Na začetku imamo na skladišču manjšo zalogo, ki se bo po potrebi tedensko dopolnjevala.
Z naraščanjem števila naročil in z izkušnjami glede naročil potrošnikov se bodo znižali tudi sami stroški dostave, ki so v začetku zagotovo nekoliko višji.

Pri realizaciji naročila je potrebno upoštevati tri vzporedne procese, ki jih upravlja in nadzoruje koordinacijski center: uredniški del, proces nakupa in dostava.

PRIČAKOVANI REZULTATI PROJEKTA
Rezultati vzpostavitve centra za skupno trženje storitev in izdelkov slovenskega podeželja preko interneta:

  1. Skupna spletna stran
  2. Pestrejša in kakovostnejša ponudba - skupen nastop
  3. Povečana neposredna prodaja izdelkov in storitev
  4. Vključitev novih ponudnikov
  5. Približanje podeželja potrošniku
  6. Zagotovitev dodatnih delovnih mest na podeželju
  7. Ohranjanje avtohtonih izdelkov



ELEKTRONSKO SPREMLJANJE MERIL, KATERE KALIBRIRA, KONTROLIRA IN/ALI OVERJA LOTRIČ D.O.O.

Uresničevanje želja, zahtev in pričakovanj poslovnih partnerjev je moto in cilj podjetja Lotrič. Visoko raven kakovostne ponudbe in storitev vzdržujemo in dopolnjujemo z novostmi iz našega in svetovnega področja.

Z uporabo MeOL-a ima uporabnik v vsakem trenutku na razpolago želene podatke za lastno evidenco, za ocenjevalce sistemov kakovosti ter za potrebe Urada RS za meroslovje. S tem stranka prihrani čas in energijo ter ima popolno kontrolo nad ustreznostjo meril.

Seznam inštrumentov lahko uporabniki sami pregledujejo preko interneta na naslovu: www.lotric.si (demo uporabniško ime: labteh in geslo: demo), kjer je omogočen ažuriran pregled in izpis meril, ki so pod našim nadzorom in evidenco.
Iskana merila se lahko hitreje najdejo po naslednjih kriterijih:

  • tipu,
  • tovarniški številki,
  • številki certifikata,
  • z iskalnikom "išči po" ali po
  • vnosu znanega podatka.


S klikom na polje "tovarniška številka" se dostopa do evidenčnega kartona merila, kjer je prikazan strnjen pregled podatkov merila.

ELEKTRONSKO NAROČANJE STORITEV

Ker se v našem podjetju zavedamo, da je čas dragocena stvar, smo v sklopu MeOL-a poenostavili tudi naročanje naših storitev, saj ta program vsebuje elektronsko naročilnico, na katero se po potrebi lahko doda tudi druge instrumente, ki jih program MeOL ne vsebuje in sicer s klikom na polje DODAJ, kjer se prikaže razpredelnica. Instrument se lahko vpiše kot komentar ali pa s pomočjo naših podatkov.

Naročilnico lahko stranka natisne in pošlje po faksu ali pa jo s klikom na gumb POŠLJI pošlje po elektronski pošti.

ELEKTRONSKO VODENJE OPREME, KI JE V LASTI UPORABNIKA

Merila Windows Aplikacija MeWIN@      Merila Intranet Aplikacija MeNET@

Windows aplikacija (namestitev na osebnem računalniku) in Intranet aplikacija (namestitev na osebnem računalniku, ki omogoča mrežne povezave) omogočata elektronsko vodenje opreme in hkrati tudi pregled pretečene opreme.
Aplikaciji omogočata vpis naročnikovega podjetja in logotipa in sta zaščitena z uporabniškim imenom in geslom.

Uporabnike se lahko dodaja, ureja, blokira in briše ter jim dodeljuje različne pravice v sistemu.

Oprema se lahko razporeja po organizacijskih enotah, ki se lahko dodajajo, urejajo in brišejo v "Urejanje organizacijskih enot".

Oprema se lahko omeji glede na organizacijske enote in sortira po:

  • tipu opreme,
  • vrsti opreme,
  • tovarniški številki,
  • proizvajalcu in
  • naslednji kalibraciji.


Z dvoklikom na vrstico v seznamu opreme se dostopa do evidenčnega kartona opreme, ter pregledov in popravil. Tu se lahko s klikom na "Tiskaj karton" natisne tudi evidenčni karton, s klikom na "Tiskaj preglede in popravila" pa natisne preglede in popravila.

Omogočeno je tudi tiskanje seznama celotne opreme in opreme glede na datum pregleda. Seznam se lahko izvozi tudi v Excel, Word, ali kot PDF.

LOTRIČ, LABORATORIJ ZA MEROSLOVJE, d.o.o.
Selca 163
4227 SELCA
Tel.:+386 4 517 07 00
Fax: +386 4517 07 07
E - mail: info@lotric.si
www.lotric.si


EVROPSKI KARIERNI POTNI LIST
CAREER STRATEGY DEVELOPMENT - EUROPEAN CAREER PASSPORT

mag. Darijan Krpan, Nataša Mavrič, RRA severne Primorske

Pogosto stojimo pred odločitvami, ki pomembno zaznamujejo naše nadaljnje življenje. Med njimi so tudi tiste odločitve, ki se nanašajo na našo poklicno oziroma karierno pot. V takem trenutku bi vsakemu posamezniku koristil ustrezen nasvet, spodbuda, podpora. Predvsem mladim, ki tovrstnih izkušenj še nimajo, ali nezaposlenim, starejšim zaposlenim in tudi drugim zaposlenim, ki bi radi razvijali svojo kariero. Zato smo v sklopu projekta Evropski karierni potni list izoblikovali koncept (orodje), ki bo posameznikom pomagal oblikovati karierno pot, jo razvijati, se pravilno odločati, katero izobraževanje ali usposabljanje jim bo najbolj koristilo, opredeliti svoje cilje, jih uresničiti.

Predstavitev projekta
Projekt EVROPSKI KARIERNI POTNI LIST (CAREER STRATEGY DEVELOPMENT - EUROPEAN CAREER PASSPORT) je mednarodni pilotni projekt, ki se v obdobju od 01.01.2004 do 31.12.2005, izvaja v okviru in s sofinanciranjem programa Leonardo da Vinci - Community action programme on vocational training.

Projekt je v letu 2003 prijavila RRA severne Primorske Regijska razvojna agencija d.o.o. Nova Gorica, ki je kot vodja in koordinator projekta odgovorna tudi za ocenjevanje rezultatov projekta. Poleg tega RRA severne Primorske sodeluje pri izvedbi vseh ostalih aktivnosti projekta, za izvedbo katerih so odgovorni ostali partnerji. Partnerji v projektu so Arctur d.o.o. (Slovenija), Pro-eco d.o.o. (Slovenija), PCMG (Slovenija), Mind consult & research GmbH (Avstrija), Slovenski deželni zavod za poklicno izobraževanje SDZPI - Istituto Regionale Sloveno per l'Istruzione professionale IRSIP (Italija), Technologie und Berufsbildungszentrum Paderborn Gmbh (Nemčija).

Namen projekta je ponuditi podporo in spremljanje razvoja kariere ciljnim skupinam, v kombinaciji z osebnostnimi lastnostmi, spretnostmi, znanji, cilji in potrebami na trgu delovne sile, z vzpostavitvijo strategije kariere (Školaris, 2003).
Temeljni namen (Peterson, 1994, 540) sestoji iz izboljšanja spretnosti in sposobnosti ljudi, posebno mladih ljudi, v začetnem poklicnem usposabljanju na vseh nivojih, z namenom omogočanja njihove integracije na trgu delovne sile. Dejstvo je, da se morajo osebe v življenju odločati o zadevah, ki utegnejo pomembno vplivati na njihovo življenje. Zelo pogosto je tudi, da je oseba izpostavljena odločitvi o poklicni karieri prvič v življenju.

Kot navaja Merkač (1997,52) definiramo usposabljanje in razvoj kadrov ter njihove kariere kot planiran napor, da bi zaposleni dosegel in pridobil vedenja, ki so povezana z delom, ter da bi tako izboljšal delovne rezultate. Definicijo lahko razširimo na osebe, ki so nezaposlene in ostale osebe, ki iščejo nove izzive in delo na novih delovnih mestih. Razdelitev procesa usposabljanja in razvoja kariere priporoča na tri temeljne faze. Najprej je potrebno ugotoviti obstoječe potrebe po specifičnih znanjih in spretnostih v organizaciji ter njihove primanjkljaje. Na tej podlagi pa sledi oblikovanje strategije za uresničevanje ciljev usposabljanja in razvoja kariere.
Naša ciljna skupina so mladi ljudje, ki iščejo prvo zaposlitev, nezaposleni, zaposleni, ki potrebujejo pomoč pri planiranju nadaljnje kariere, invalidi, zaposleni stari čez 45 let.
Cilj projekta je z razvitim konceptom (orodjem) 'Evropski karierni potni list' na evropski ravni podpreti posameznike - ciljne skupine projekta pri sprejemanju odločitev o načrtovanju in razvoju kariere ter pri izbiri ustreznega izobraževanja in usposabljanja, pri tem pa upoštevati osebnostne karakteristike posameznika, sposobnosti, pridobljeno znanje in izkušnje, cilje in potrebe na trgu dela. (Školaris, 2003)

Da bi dosegli ta cilj smo razvili dve orodji:

  1. sistem podpore tutorja pri razvoju kariere
  2. evropski karierni potni list


V projektu smo pripravili metodologijo za podporo pri razvoju kariere, pri čemer gre za pomoč pri načrtovanju in spremljanju kariere. Vloga tutorja je pomoč posamezniku pri postavljanju, spremljanju in uresničevanju ciljev. Komunikacija med posameznikom in tutorjem poteka s pomočjo sodobnih tehnologij, kot so elektronska pošta, telefon, video konferenca.

Evropski karierni potni list - ECP je računalniško orodje za načrtovanje kariere, ki ga posameznik uporablja v sodelovanju s kariernim tutorjem. Posameznika vodi skozi faze načrtovanja kariere ter mu pomaga najti odgovore na številna vprašanja, ki so vezana na kariero. S pomočjo tutorja posamezniku omogoča, da načrtuje svojo karierno pot, ji sledi in jo razvija. Služi lahko tudi kot referenca pri iskanju službe in pri odločanju delodajalcev o napredovanju.
Sestavljen je iz naslednjih delov:

  • osebni podatki,
  • rezultati testov (lastnosti posameznika),
  • priložnosti izobraževanja in zaposlovanja,
  • oblikovanje kariernega načrta,
  • uresničitev kariernega načrta.


Možina (1994, 472) definira kariero kot planirano ali neplanirano zaporedje dela ali aktivnosti, ki vključuje elemente napredovanja, samouresničevanja in osebnega razvoja v določenem definiranem času. Nadalje isti avtor navaja, da je delovna kariera tesno povezana s pripravljanjem na prihodnje aktivnosti, pri čemer zaposleni razvijajo zmožnosti, ki jih bodo potrebovali pri prihodnjem delu.

Faze vodenja kariere v ECP
Prva faza vodenja kariere v ECP je ugotovitev lastnosti posameznika, pri čemer smo v ECP z raznimi vprašalniki, testi in strokovno pomočjo predvideli več različnih načinov ugotavljanja lastnosti. Sledi ji faza ugotovitve priložnosti posameznika, v kateri lahko posameznik razišče kakšno delo in kariera najbolj ustrezata njegovim/njenim interesom in željam. Ko posameznik razišče čim več različnih možnosti in se o tem posvetuje s tutorjem, se v naslednji fazi (karierni načrt) odloči izbrati takšen cilj, ki je v skladu z njegovimi/njenimi željami, lastnostmi in obenem tudi realen. Zadnja faza vodenja kariere pa je uresničevanje kariernega načrta, v kateri potekajo aktivnosti, kot so spremljanje načrta, posveti s tutorjem, strokovna pomoč.

Že izvedene aktivnosti
V projektu smo že izvedli naslednje aktivnosti:

  • Izdelana strategija razvoja kariere s pomočjo ECP orodja
  • Izdelana navodila za tutorje in nabor znanj, ki jih morajo osvojiti tutorji
  • Definirana in računalniško podprta oblika orodja ECP
  • Definirane podatkovne baze zaposlitvenih možnosti z upoštevanjem trendov na trgu dela in podatkovne baze razpoložljivih programov izobraževanj in usposabljanj v Sloveniji, Avstriji, Italiji in Nemčiji
  • Izbrana je bila najprimernejša metoda osebnostne analize glede na namen projekta (definicija spretnosti, ciljev, motivacije, osebnostnih lastnosti, čustvene inteligence)
  • Izvedena evalvacija - ocenjevanje doseženih rezultatov projekta


Aktivnosti, ki se izvajajo in se bodo izvajale do zaključka projekta
Do zaključka projekta bomo izvedli naslednje aktivnosti:

  • Pilotna izvedba - izbrani tutorji, izvedena usposabljanja
  • Evalvacija rezultatov projekta


Trije najpomembnejši elementi, ki smo jih v projektu razvili:

  • Posameznik
    Posameznik je najpomembnejši dejavnik pri vodenju kariere, ki sprejema in izvaja pomembne odločitve.
  • ECP orodje
    ECP je spletno orodje, ki posameznika vodi skozi vse faze vodenja kariere. Posameznik s pomočjo ECP lažje določi cilj v karieri, določi korake, ki vodijo do cilja in spremlja uresničevanje zastavljenega cilja.
  • Karierni tutor
    Tutor je oseba, ki posamezniku pomaga, da uspešno krmari skozi vse faze načrtovanja ciljev v njegovi/njeni karieri in uresničevanje le te.


Več o projektu si lahko preberete na spletni strani: www.european-cp.net

Literatura in viri

  • Merkač, Marjana (1997). Kadri v organizaciji. Koper. Visoka šola za management v Kopru.
  • Možina, S. (1994). Management. Radovljica: Didakta.
  • Peterson, Tim (1994). Contemporary Management. Boston: University of Tulsa.
  • Školaris (2003). Prijava na javni razpis v okviru programa Leonardo da Vinci - Community action programme on vocational training. Vrtojba: RRA severene Primorske Regijska razvojna agencija d.o.o. Nova Gorica.



INFORMACIJSKI PRODUKTI IN STORITVE ZA POTREBE MSP TER PODPORNIH INSTITUCIJ
Žare Tomšič, IRC Celje

V anketah, pogovorih, statističnih rezultatih in v medijih, je bilo pogosto omenjeno, da podjetniki pogrešajo sistematično in strnjeno ciljno obveščanje, ker da je danes vse preveč različnih razdrobljenih elektronskih virov in informacij, ki vnašajo zmedo in nejasnosti med uporabnike. Po drugi strani tudi sami podjetniki priznavajo, da premalo naredijo za svojo informiranost, saj nimajo niti časa niti ljudi, večkrat pa tudi ne volje za uporabo elektronskih medijev.

Glede na izražene potrebe ter glede na strateške cilje, opredeljene v Programu ukrepov za

  • podjetništva in konkurenčnosti, je ena prioritet programa dela JAPTI tudi razvoj podpornih informacijskih produktov in storitev za MSP. V tem sklopu nalog dajemo poseben poudarek predvsem razvoju in oblikovanju specifičnih informacijskih paketov, ciljno orientiranih na potrebe posameznih ciljnih skupin potencialnih podjetnikov ter obstoječih podjetnikov in podjetij. Prav tako sta pri tem ključnega pomena tudi zagotovitev skupne točke za dostop do vseh ključnih informacij za MSP na enem mestu ter vzpostavitev sistema hitre diseminacije informacij do čim širšega kroga uporabnikov.

    Ciljne skupine
    Osrednje skupine, ki so jim namenjene storitve in produkti programa, so:
    • potencialni podjetniki,
    • MSP v začetni fazi (start-up podjetja),
    • delujoča MSP,
    • dijaki in študentje,
    • mreža lokalnih podjetniških centrov in
    • druge odporne inštitucije.


    SLOVENSKI PODJETNIŠKI PORTAL

    Ključni poudarek tega sklopa programa je delovanje nacionalnega Slovenskega podjetniškega portala, ki združuje informacijsko in svetovalno storitev. Portal tako na enem mestu med drugim nudi:

    • potencialnim podjetnikom:
      • navodila ter orodja za izoblikovanje in preverjanje podjetniških priložnosti,
      • navodila in pripomočke za pripravo poslovnega načrta,
      • vodnik po aktivnostih pred samim zagonom podjetja;
    • podjetnikom začetnikom:
      • podporne storitve za izoblikovanje in preverjanje podjetniške priložnosti,
      • zakonske zahteve, dokumentacijo in obrazce za izvedbo postopkov registracije poslovnega subjekta,
      • informacije, navodila in nasvete za uspešen zagon dejavnosti,
      • informacije o aktualnih finančnih in drugih storitvah za začetno obdobje poslovanja;
    • podjetjem v rasti:
      • ažurne poslovno-komercialne in razvojno usmerjene informacije,
      • aktualne finančne in svetovalne storitve oz. spodbude,
      • navodila, napotke in dokumentacijo za izvedbo statusno pravnih sprememb.


    INFORMACIJSKI eBILTENI

    Ključno storitev programa predstavljajo še specifični informacijski paketi, ki so skupaj s portalom ciljno usmerjene glede na potrebe MSP, potencialnih podjetnikov ter podpornega okolja. Najprej smo v letu 2000 oblikovali splošen elektronski bilten Dober dan partnerstva in temu vsako leto dodali nov ciljno usmerjen bilten, tako da danes sistem informacijskih priročnikov predstavljajo:

    • e-bilten Dober dan partnerstva, ki ga redno tedensko (po 52 številk letno) izdajamo že peto leto. Med prejemniki je posebej priljubljen zaradi rednega tedenskega popisa vseh objavljenih javnih razpisov in javnih naročil. V bazi naročnikov imamo trenutno 570 prejemnikov, mesečno pa v povprečju prejemamo po 11 neposrednih naročil.
    • e-bilten Moj spletni priročnik redno tedensko (52 številk letno) izhaja četrto leto. Diseminacija pretežno poteka preko mreže lokalnih podjetniških centrov, s čimer smo po njihovih poročilih dosegli najmanj 20- odstotno pokritost vseh MSP v Sloveniji. Poleg tega pa imamo v lastni bazi že preko ___ naročnikov in prejemamo v povprečju po 17 naročil mesečno.
    • Mesečni e-bilten Natekočem.si za mlade in potencialne podjetnike redno mesečno (po 12 številk letno) izhaja od maja 2003. V bazi neposrednih naročnikov je čez 1000 neposrednih naročnikov, med katerimi so tudi lokalni podjetniški centri, območni zavodi za zaposlovanje, srednje šole, mladinski klubi in organizacije itd., ki ga naprej posredujejo končnim uporabnikom. Povprečno mesečno pa sprejemamo po 5 neposrednih naročil.
    • Dnevnik Press Clipping, ki je dosegljiv naročnikom MSP ter
    • stalen paket informacij za izvoznike, ki je prosto dosegljiv na portalu.


    Vsi ti posamezni bilteni so torej vsebinsko strukturirani za posamezne ciljne skupine ter so oblikovani tako, da omogočajo hiter pregled aktualnih informacij. Predvsem pa predstavljajo tisto prvo informacijsko sito ter redno in strnjeno aktualno informacijo, preko katere je uporabnikom omogočen dostop do konkretnih zadev in podrobnejših informacij na Slovenskem podjetniškem portalu oz. na Lokalnih podjetniških centrih ali pri posameznih svetovalcih.

    On-line informacije in nasveti
    Preko portala se izvajajo tudi neposredni podjetniški nasveti in odgovori uporabnikom posameznikom in podjetjem, kjer je letno posredovanih preko 1200 nasvetov, navodil in informacij.

    Rezultati
    Potreba, uporabnost in zadovoljstvo uporabnikov po takšnem informacijsko-svetovalnem inštrumentu, kot ga predstavlja Slovenski podjetniški portal skupaj z informacijskimi priročniki, se kaže z številom obiskov, saj se je v 19 mesecih, kolikor prenovljene spletne strani JAPTI delujejo kot Slovenski podjetniški portal, njihova uporaba potrojila (porast od 8.829 obiskovalcev maja 2004 na 26.541 novembra 2005). V povprečju to pomeni, da je na portalu dnevno 569 obiskovalcev, ki na dan koristijo 3.378 strani. Torej si en obiskovalec z enim obiskom ogleda 7 strani, kar dokazuje, da njihovi obiski niso slučajni, ampak da se vse več uporabnikov na portal podaja namensko.

    Nadaljnje aktivnosti
    1. Uporabniku prijazna nadgradnja internetnega portala za podjetništvo:

    • grafično in arhitekturno preoblikovanje spletnega portala;
    • programiranje novih aplikacij (forum idej za podjetnike, naročilo na e-Biltene, posredovalnik vprašanj po rubrikah, iskalnik za pogosta vprašanja podjetnikov);
    • programiranje novih podstrani za poglavitne produkte za MMSP (vavčersko svetovanje, finančni produkti, podjetniške povezave, internacionalizacija podjetij);


    2. Nadgradnja in razvoj novih paketov elektronskih informacij

    • vsebinska nadgradnja treh obstoječih e-Biltenov in oblikovanje novih, posebnih e-Produktov;
    • priprava enotne grafične podobe vseh interaktivnih e-Biltenov;
    • objavljanje v obliki interaktivnih strani na portalu;
    • priprava poslovnih e-Priročnikov za potrebe Mreže lokalnih podjetniških centrov - točk Vse na enem mestu.


    3. Izdelava informativno predstavitvenih strani JAPTI

    • osebna izkaznica agencije,
    • glavne dejavnosti in aktivnosti,
    • organiziranost,
    • javnost poslovanja,
    • novinarski kotiček.


    4. Izvajanje podpornih aktivnosti

    • izvedba analiz potreb in zadovoljstva uporabnikov,
    • vzdrževanje in nadgradnja podatkovno informacijskih baz.